A napokban egy olvasónk meglepő spamet juttatott el hozzánk: egy cég az alábbi, illedelmesen megfogalmazott spamben "kér engedélyt" a további levelek küldésére, és ráadásul megígéri, hogy ha valaki válaszol a reklámra, akkor egy 1 GB-os pendrive-ot kap ajándékba:
Tisztelt Olvasó!
Szíves hozzájárulását kérem ahhoz, hogy olcsó, de minőségi szolgáltatásokat mutassak be Önnek.
Szerverszolgáltatásainkról szeretnék önnek részletes információkat illetve árajánlatokat adni. (Szerver elhelyezés, Szerverbérlés, PC-szerviz, Komplett rendszerek és hálózatok kiépítése - karbantartása, Web tárhely, Domain regisztrálás és átregisztrálás, weboldaltervezés.)
Megbízható szolgáltatótól.Erről szeretnék információs anyagot átnyújtani Önnek.
Amennyiben elfogadja a következő tájékoztató levelünket és a továbbiakban rendelésre kerül sor bármely szolgáltatásunkra, ajándékba adunk egy 1GB méretű PenDrive-ot.
(a tájékoztató levelünk semmilyen kötelezettséggel nem jár)
Reméljük felkeltettük érdeklődését! Várom mielőbbi válaszát!
Szívélyes üdvözlettel!
A tájékoztatáshoz - a vonatkozó törvények értelmében - hozzájárulását kell kérnünk.
E-mail címe nyilvános internetes oldalakról, egyéb nyilvános adatbázisból került hozzánk.
Ez a levél nem spam, hanem a 2001. évi CVIII. törvény 14. paragrafusábanelőírt hozzájárulás-kérő levél. Amennyiben levelünkkel esetleg zavartuk, elnézését kérjük.
Az ajánlat rendkívül jól hangzik és biztosan több ezer pendriveot kioszthattak már ajándékba, mert olvasónknak sajnos már nem jutott a készletből - ha volt egyáltalán készlet, vagy már az első válaszoló is elutasító választ kapott.
Hasonló social engineering módszerrel (hétköznapiasan szólva átveréssel) kombinált "ígérgető" spamből ugyan már láttunk sokat, ahol Nigériából érkező dollármilliókat vagy egyéb mesés vagyonokat ígértek, de egy ilyen igazán hihető ajándék ígérete még akár működhet is hazánkban.
Persze ahogy a közhely tartja, semmi nincs ingyen: tehát ha cégünknek lenne egy pendrive árát fedező pénze egyetlen látogatóra, akkor valószínűleg nem a szinte ingyenes és illegális spammelést választotta volna az új vevők elérésére. Egy reklámra szánt pendrive árából pedig rengeteg "kattintást" és több ezer megjelenést lehet vásárolni tisztességes hirdetések formájában.
Végül a szokásosnak mondható, mondhatni egy igényes spamtől elvárt szándékos félrevezetést is megkapjuk, amivel cégünk megpróbálja letagadni a spammelést. Ha csak időgépük nincs, a 2001-es törvény a mai napig nem változott, és bizony a hozzájárulást kérő levél is spamnek minősül, nyilvános adatbázisokban pedig hiába is állítják, olvasónk magán email címe sehol nem található (ha csak a feketepiacon vásárolt címlisták nem nevezhetők nyilvánosan elérhető adatbázisnak).