HTML

Norton Labs UAC: egy (nagyon) rossz ötlet

2008.10.13. 16:17 freya-spamblog

A Norton Labs UAC helyettesítő eszköze egyszerű megoldást kínál a sokak által rendkívül idegesítőnek tartott Vista biztonsági szolgáltatásra, a User Access Control-ra. Az UAC minden egyes alkalommal a felhasználó engedélyét kéri, ha olyan műveletet végez a számítógép, amihez plusz (rendszergazdai) jogkör szükséges: vagyis programok telepítésekor, védett könyvtárakba történő másoláskor és még számtalan esetben lehet "zavaró".

A Norton Labs ingyenes megoldása lecseréli az UAC ablakát (a nagyon eltérő ablak-dizájn jelzi, hogy mégis egy Symantec termékről, nem a Windows beépített figyelmeztetéséről van szó), valamint a "többet ne kérdezz rá" lehetőséget is biztosítja:

Akkor mégis, hol itt a probléma? Több információt ad, ráadásul a választ is megjegyzi?

Valójában a Vista új biztonsági szemléletének alapelvét sérti meg ez a kis alkalmazás: hiszen az UAC szolgáltatás azért nyújt plusz biztonságot például a Windows XP-vel szemben, mert a többletjogok használata előtt lehetőséget biztosít a felhasználó számára, hogy megtagadja a futó program jogkörének kibővítését, ha nem ért egyet a program működésével (fogalmazhatunk úgy is, hogy ha a felhasználó nem biztos benne, hogy éppen mit csinál).

Vagyis ha egy programot "megjegyeztetünk", akkor az a jövőben mindig rendszergazdai jogkörre válthat, így könnyen egy óriási biztonsági rést nyithatunk a Vista védelmén.

Nézzünk meg egy konkrét példát: tegyük fel, hogy épp egy PDF dokumentumot szeretnénk egy védett (például másik felhasználóhoz tartozó) könyvtárába elmenteni, akkor az UAC engedélyt kérhet rá, hogy a korlátozott jogkörét ideiglenesen átlépve a fájlt a kért helyre menthesse. Ekkor ha kényelemből a "Don't ask me again" beállítást kiválasztva megjegyeztetjük vele, máris egy komoly biztonsági rést nyithattunk a számítógép védelmén, hiszen a PDF olvasó a jövőben bármikor rendszergazdai jogkörhöz juthat.

Sok PDF sebezhetőséghez volt már szerencsénk, a jövőben is bármikor találkozhatunk egy új, a PDF olvasó biztonsági réseit kihasználó káros dokumentummal. Ha épp egy ismerősünk fertőzött számítógépéről kapunk egy ilyen furcsának tűnő dokumentumot, gyanakodva, de rákattintunk a megnyitására. Mivel az UAC automatikus megkerülésével futhat a szoftver, a PDF olvasónkat kihasználó károkozó rendszergazdai jogokhoz jutva tetszőleges károkat okozhat, tudtunk nélkül beférkőzhet a védett rendszerbe. Viszont ha ilyenkor felugrott volna egy UAC ablak, akkor legalább megerősíthette volna gyanúnkat, hogy ez egy újabb károkozó, és a jogkör kibővítés megtagadásával minden bizonnyal megmenekülhettünk volna a komolyabb következményektől.

Ráadásul a Norton Labs ingyenes UAC eszköze adatokat is gyűjt: alapértelmezett beállításként a Symantec számára elküldi, hogy mikor és melyik alkalmazást futtatjuk emelt jogkörrel, amiből a Symantec adatbázist épít, amit biztosan viszontláthatunk később egy kereskedelmi termékükben. Már ezért a magatartásért önmagában bekerülhetne néhány kémprogram-eltávolító adatbázisába, de függetlenül az adatgyűjtés tényétől, ez is újabb biztonsági kérdéseket vet fel. Ki garantálja, hogy az adatok valóban a Symantec számára jutnak csak el, és miért nem adhatja ki egy rosszindulatú köztes fél magát Symantec-nek? Személy szerint nem szeretném senki tudomására hozni, hogy milyen szoftvereket telepítettem fel, és melyek futnak rendszergazdai jogkörrel a számítógépen.

Ahhoz, hogy valóban el tudja egy ilyen program dönteni, hogy a felhasználó engedélykérése átléphető-e, a proaktív vírusirtókban (mint a Sunbelt VIPRE) alkalmazott kód-emulációnak kellene alávetni a teljes futtatandó kódot, nem pedig egy egyszerű "megjegyzem, többet ne kérdezz" válasszal továbblépni rajta.

A Norton ingyenes eszköze egyszerű megoldást kínál azoknak, akik már unják az UAC-ot, de komoly biztonsági réseket nyit a Vista védelmén, ráadásul adatokat is gyűjt a Symantec számára. Úgy tűnik, a Norton Labs számára a marketing és a hiánypótlásnak titulált adatgyűjtés fontosabb, mint a felhasználó biztonsága.

Bátran írja meg a véleményét, szóljon a cikkhez!

51 komment

Címkék: biztonság vista uac norton

A bejegyzés trackback címe:

https://spam.blog.hu/api/trackback/id/tr97711736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sergei 2008.10.13. 19:21:07

Azért az UAC-ot tényleg túlzásba vitték. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a következő Windowsban ("Windows 7") már visszafogottabb mértékben fog megjelenni.

Az adatgyűjtés viszont nagyon gáz.

TPZ 2008.10.13. 19:26:41

Most mit mondjak, Vistát és Symantec terméket nem nagyon érdemes használni, kettőt együtt meg főleg.

deadcabbit · http://positionrelative.blogspot.com 2008.10.13. 19:33:21

1. Norton utolsó jó programja a norton Commander volt, pont. Aki ilyen szart feltesz a gépére, meg is érdemli.
2. UAC kikapcsolható msconfig-gal is (run ablakba beír és kész)
3. Az, hogy megjelent egy alternatív uac, azt jelenti, az eredetivel valami nagyon nincs rendben. Mondjuk hogy ostoba, idegesítő és mindennel a userre hárítja a felelősséget?

Mokány 2008.10.13. 19:41:10

Symantec-től maximum a Ghost, a többi az mind erősen felejtős kategória .... oprendszerfüggetlenül.

Von Tolla 2008.10.13. 19:41:28

Alapigazság, amelyet mindkét oldalról lehet (és kell) nézni: "Nincs tökéletesen biztonságos rendszer, de minden rendszer biztonsága fokozható a teljes használhatatlanságig."

L. 2008.10.13. 19:48:05

A kiírás szerint ez egy kísérleti/teszt/béta fázisban lévő szoftver.
A részvétel pedig önkéntes.
Miért kell mindenért rinyálni ?!?

Kazi (törölt) · http://redmond.blog.hu/ 2008.10.13. 20:09:46

Gratula a poszthoz, tényleg agyrém, amit a Symantec kitalált. Az UAC meg önmagában megéri, hogy Vistára upgrade-ljünk XP-ről. Egyébként meg nem is emlékszem, mikor láttam utoljára UAC prompt-ot, az órát nem állítgatom minden nap, a jól kipróbált programjaim is már rég a helyükre kerültek, szóval nem nagyon telepítgetek.

2008.10.13. 20:12:15

Norton? :)
Köszi, nem kérjük. :)

biziclop 2008.10.13. 20:17:15

Ha hacker lennek, mit meg nem adnek egy olyan szolgaltatasert, amelyik elarulja, hogy milyen programokat haszanlnak egy adott gepen root joggal. :)

De azert csak el van kodolva a cucc, viszont milyen jol meg lehetne machinalni ezt az "adatbazis"-t hamis adatok kuldesevel.

auslander 2008.10.13. 20:17:50

..marmint downgradeljunk Vistarol XP-re ! ;)

midnight coder 2008.10.13. 20:23:56

Baromság. Az UAC jó dolog - és az XP egyik agyatlan baromsága volt a default rendszergizda júzer. Nem rendszergizdaként pedig gyakorlatilag minden ponton ahol az UAC feldob egy ablakot júzert kellett váltani vagy más trükköt kellett alkalmazni.

Másrészt ugyanez a filozófia Pl. linuxon vagy más unixokon is. A mezei júzernek szinte semmihez sincs joga a home directoryn kívül, ha ezentúl valamit akarsz akkor a KDE vagy a Gnome feldob egy ablakot ahol hevesen érdeklődik a root jelszó iránt. Ehhez képest szvsz az uac határozottan finom és kulturált.

fraki 2008.10.13. 20:24:46

A norton egy bloatware.

efi 2008.10.13. 20:25:32

"Mivel az UAC automatikus megkerülésével futhat a szoftver, a PDF olvasónkat kihasználó károkozó rendszergazdai jogokhoz jutva tetszőleges károkat okozhat, tudtunk nélkül beférkőzhet a védett rendszerbe. Viszont ha ilyenkor felugrott volna egy UAC ablak..."
...akkor kérem a delikvens az esetek 99,9%-ában ugyanúgy engedélyezi (hiszen azért nyitotta meg) és ugyanott vagyunk.

nyunyu 2008.10.13. 20:49:29

"Symantec-től maximum a Ghost".

Az se nyero.

Mult heten kaptunk egy gho kiterjesztesu imaget, hogy probaljuk ki, nalunk hogy muzsikal az a specialis DOS az ipari PCn, erre a legfrissebb Ghost kerek perec kijelentette, hogy nem tamogatott fajlformatum.

Kollegam meg addig erolkodott igy Ghost install, ugy install, amig sikeresen haza nem vagta a vinyoja particiostablajat. :)

5-6 verzioval ezelotti, meg Norton neven futo Ghost megnyitotta volna, de az meg nem kezelte a SATA vinyot. :(

Ytse 2008.10.13. 21:22:42

Mindig kell egy kompromisszum, a biztonság törvényszerűen a használhatóság/kényelem rovására megy. Az eredeti UAC túlságosan nagy nyűg volt a felhasználók számára, a Norton Labs-féle változat kényelmesebb, persze magától értetődően ezért "veszélyesebb". De nem veszélyesebb a teljesen kikapcsolt UAC-nál, vagy annál, ha valaki a folyamatos zrikálás miatt mindent leokéz.

L. 2008.10.13. 21:27:48

A spanyolviaszt persze nem ők találták fel. www.replaceuac.com/

csakegysenki 2008.10.13. 21:32:33

Igen, az UAC-ról mindenki azt mondja, hogy borzasztó idegesítő, de egyszer vmi MS okos elmondta, hogy direkt ilyen, mert az emberek sokszor nem értenek a szép szóból. A Vista esetében csak az UAC használatával a MS elmondása szerint kb 70%-kal esett az ilyen jellegű gonosszoftver-begyűjtések aránya, mert sokan betojnak és "nem"-et nyomnak, ha nem tudják, miről van szó, ez már leesett nekik.

meggy! · http://pcplacc.blog.hu/ 2008.10.13. 21:36:50

Nekem is az a véleményem, hogy aki több éve gépezik és kicsit is jobban ért hozzá (pl. telepített oprendszert, tudja mi mire való) az kapcsolja ki az UAC-ot. (más kérdés h. az úgysem fog nortont használni, de ez totál magánvélemény). Aki pedig nem érti annyira és nagymama, annak jó az UAC, legalább tuti nem vágja haza a gépet windowsfájlok törölgetésével...

Bambano 2008.10.13. 21:38:10

Az uacról szóló cikkek szerint az uac nem nyújt semmilyen plusz biztonságot az xp-hez képest.

Tisztességesen megírt programok kellenek, azok nem idegesítik a felhasználót és nem kell mindenféle marhasággal körbepakolni.

Cradle 2008.10.13. 22:12:30

"Aki pedig nem érti annyira és nagymama, annak jó az UAC, legalább tuti nem vágja haza a gépet windowsfájlok törölgetésével... "

Ja, gondolod hogy egy idő után már nem gondolkodás nélkül okézza majd a nagymama programok hozzáférését?

cso zsi 2008.10.13. 22:25:48

Norton? A Commandere sem volt jó (Dos Navigator többszörösen felülmúlta), és a NAV 2003-mal be is tették a kaput.
Az utóbbi években találkoztam vele újra, amikoris a laptopok előtelepítőjén beépül a rendszerbe, majd fél óra alatt levakarható róla.
(Nem mintha a McAffe másképp tenne, és ugyanúgy védi a használótól a gépet. )
Való igaz, hogy a felhszanáló a legveszélyesebb ellenség, még az angolul tudó is rákattint az OK-ra, mert ott van a képernyő közepén, aztán három napig keressük a vírusirtónak látszó szemetet, a vinyó bootszektorába, és a lapozófáljba beköltöző mocskokat. Persze az adatok fontosak, ne sérüljenek, de pornó és warezoldalra koton nélkül ugyanúgy nem járunk, mint kurvához vírus, és spyware irtó nélkül.
Vagy fordítva.
Mi meg ordítva (halkan, gondolatban) küldjük a T. ügyfelet melegebb éghajlatra, hogy egy hónap alatt harmadjára van a kezünk között a fél millás laptopja, de most formázni kell, ha mentett, ha nem...
Recovery lemez nincs, az első bekapcsolás után kellett volna előállítani, amire felugró ablak figyelmeztet. Leokézva, hogy ne "szóljon be" naponta.

Norton nélkül is ki lehet kerülni az UAC-ot.
Csak nem mindegy, ki és miért teszi.
Órabeállítás? Nem akarom, de néha ott a legegyszerűbb megnézni egy naptárat, mert kéznél van.

Az XP-t sem arra találták ki, hogy "Pistike a szomszédból" telepítse, és rendszergazdai jogokkal kieressze a netre.
De a tulajdonost nem zárhatom korlátok közé a saját pénzéért.
(A Ferrariba is be kéne építeni sebességlimitert, hogy csak annyival mehessen, mint az Opelek.)

meggy! · http://pcplacc.blog.hu/ 2008.10.13. 22:27:08

Cradle
Remélhetőleg legalább egyszer elolvassa :(

candy · http://wunderbike.postr.hu 2008.10.13. 23:03:03

Én is Dos Navigatorra szavazok, norton cuccoktól már akkor hánytam.

Én meg azt nem értem, hogy miért nem tudja megkérdezni az oprendszer a telepítésekor, hogy akkor én most dummy vagyok, vagy sem...idegesítően védenek a user erroroktól, amiket nem szoktam elkövetni. Ha meg igen, akkor forma, azt új winfos repül felfele seperc alatt. Zavaró, hogy a wines világ egyre inkább az egyszeri 'ECDL vizsgám van, majd én jól szoftverüzemeltetek' típusú rendszergazdalelkű egyének kiszolgálása felé halad...ha belegondolok, még win95-ben ki tudtam választani, hogy mi kell, ez a fícsör azóta meghalt.

Linux egy más világ, ubuntu-n például egyáltalán nem zavar, hogy user vagyok, és SUDO-zni kell mindenre, meg jelszót irkálni, más filozófia. De érdekes módon lassan megfordul az egész, és a win lesz a nehezen kezelhető, mindent ötször beírós cucc, és a linux lesz a fürge mindentmegcsinálós...mondjuk mostanában amúgy is rájár a rúd az MS-re...

midnight coder 2008.10.13. 23:03:11

Bambano: Fenét. Alapvetően arról van szó hogy az oprendszer akkor tudja megvédeni magát ha egy mezei júzer által indított mezei program nem tud toxikus dolgokat művelni.

Ezért nem használják a linuxot és a többi unixot root jelszóval. És ezért volt hülyeség az XP. Ha az XP-n a default júzer (aki admin) elindít egy programot akkor fogalma sem lehet arról hogy azon túl hogy a dolgát teszi nem ír-e be különféle dolgokat különféle csúnya helyekre. A linuxon vagy a vistán ezt nem tudja szó nélkül megtenni. Persze XP-n is lehetett restricted júzert csinálni, csak az az XP-s progik nagy részét el sem tudta indítani. Pl. a TV kártyám lejátszója kizárólag adminént volt hajlandó futni, ahogy 1000 más dolog is.

midnight coder 2008.10.13. 23:06:07

Candy: ebből is látni hogy mennyire pszihés ez a dolog. Az ubuntun nem zavar ha szopni kell az ottani uaccal (vagy bármi mással, mert azért van ott még más is amivel szívhat a júzer) míg win alatt igen.

A helyzet az hogy 2008-ban bizony minden OS-nek oda kell figyelni a biztonságra. És lehet hogy te elkerülöd a hülyejúzeres hibákat, de másik pár millióan nem.

cso zsi 2008.10.13. 23:26:11

Igen a WinXP a Win2000-hez hasonlóan épül fel.
Vállalati környezetben a rendszergarázda veszi el a jogaidat, mert a belső ellenségnél nincs rosszabb.
Ezért lesz főként az otthoni gépekből zombihálózat.
A számítógép az nem egy tv, amit megveszünk, bekapcsolunk, automatikusan behangol, és kész jólvan.
PC-t az vesz, akinek több-kevesebb pénze van, szoftverrel, vgy anélkül, mert a szomszéd letölti "okosba".
Kipróbáltam pár, letöltőoldalakon megjelent csicsás-kibelezett XP-variánsokat "black", "winter" editionokat, hát értek meglepetések.
A gépen nem én voltam a rendszergazda, bizonyos programok, amik maguktól települtek fel, kommunikáltak az internet irányába.... és ilyen gépek kerültek hozzám problémákkal is.
A valódi Campus, vagy cégektől kikerült "biztonsági másolatok" jól működnek, főként, ha gyermeket, öreget nem engedünk garázdálkodni a gépen, csak használhatja júzerként.
De a mai 20-as, 30-as korosztálynak hogy mondod meg, hogy nem tehet a drága pénzén vett gépével akármit, hanem ésszel, odafigyelve telepítsen, böngésszen?

FPéter 2008.10.14. 01:00:34

bamba: hidd el, a rosszfiúk elég tisztességesen megírják a progijaikat - akkor meg hol itt a baj?

azlok23 2008.10.14. 01:09:05

A vsita alapvetően feltélezi rólam, hogy hülye vagyok, és nem tudom megkülönböztetni, melyik program hogyan fusson... Engem nem kell kérdezni, vigyázok a gépemre... A népet meg idegesítse csak a vista extrabiztonságos rendszerének nyavicskolása... Ha ennyiféle pontotn meg lehet támadni, akkor sokszor fog zavarni...

hehehehe 2008.10.14. 01:32:22

volt egy haverom, egyszer be kellett írnia a jelszavát, és meghalt.

Socket 2008.10.14. 02:22:27

Kedves blog bejegyző, éppen a Microsoft is az UAC ilyen irányú finomításán dolgozik.

valaki 2008.10.14. 03:44:50

Tetszik az ilyen valahogy rendszergazdává avanzsált kockák hozzáállása, miszerint rajtuk kívül minden felhasználó hülye.

Pedig hát nem. Még ha nem tetszik is, a számítógépet kezelni (beleértve a telepítést meg a beállítást is) nem akkora ördöngösség. Ma már a csajok előtt sem lehet igazán vagánykodni azzal, hogy "rendszergazda vagyok", mert inkább csak kiröhögnek beájulás +bugyiból kiugrás helyett.
Eljött az idő, hogy immár ti szimpla kis traktorosok lettetek az egykori "gépész úr"-ból.

0xFFFF 2008.10.14. 07:16:04

Norton bácsi cuccai jók. ...voltak, míg a símantec hozzájuk nem nyúlt. Symantecék most biztosítják a piacot maguknak, ezzel biztosítva a jövőbeni bevételt.

Poszi · http://www.nincsilyen.org 2008.10.14. 08:21:37

Valaki! Kapsz egy fekete pontot a kiskönyvedbe.

Engedélyezed?

SupremeRulah 2008.10.14. 08:28:31

Úgy látom elég sokunknak egyezik a véleménye: a symantecnél kevesebb nagyobb trágya van úgy mindenestől: agyonhypeolt, a tájékozatlan/járatlanabb usereket csili-vili felhasználói felületekkel csábító, egyszerűséggel kecsegtető és félrevezető, valódi, kiemelkedő szakmai-műszaki tartalom nélküli szar alkalmazások, kiváltásukra bármelyik területen százszor profibb, gyorsabb cuccok vannak alternatívaként. uff

anarch 2008.10.14. 08:28:55

Norton már tübb mint 10 éve nem foglalkozik ezzel a céggel vagy termékeivel, kérlek ne kapcsoljátok a nevéhez.

◄ViZion 2008.10.14. 08:32:17

Symantec cuccok igazán jók, aki ieneket használ az legalább kihasználja a sok magot, meg a sok ramot... muhaha :)

Nálunk régi (P4) irodai gépekre raktak NAV-ot, és még egy képet megnyitni is hosszú percek alatt tudott csak a gép. Érdekes, h a PC bolt/szervíz javasolta, pedig más terméket is forgalmaznak, de gondolom ezen volt jó kis árrés...
Azóta váltottunk, és lám, símántekéktől megszabadulva sikeresebbek vagyunk.
Az ilyen adatgyűjtős lófütyiket meg rakják az orrukba a végbelükön át.

Semper Augustus 2008.10.14. 08:32:32

Igen, ki lehet kpcsolni a funkciót Norton nélkül is a registry-ben, és tök jól működik.

Majjom 2008.10.14. 08:33:52

A microsoft meg akarja dönteni az Adobe-t. Gondolom azért ez a szerencsétlen példa a PDF-el,

SupremeRulah 2008.10.14. 08:34:56

fraki · vacskamati.blog.hu 2008.10.13. 20:24:46
"A norton egy bloatware. "

:) Na pont jól összefoglaltad

Semper Augustus 2008.10.14. 08:36:57

Mondjuk amikor apám megpróbálta letörölni a windows könyvtárat, utána már én is azt gondoltam, hogy Vista kell neki... :) (Túl sok helyet foglalt.)

elek 2008.10.14. 09:17:40

vajon az egyszeri felhasználók hány százaléka lövi ki kapásból az uac rettenetet mikor megtudja hogy az kikapcsolható :-)

Gilderoy 2008.10.14. 09:28:01

Hát ha ez a nagy biztonsági koncepció egy kis programmal így kiiktatható, akkor egyébként is kalap sz. az egész.

Bummer 2008.10.14. 09:31:30

A sok UAC-párti mondja már meg, hogy honnan a rossebből tudja a user eldönteni, hogy engedje-e a hozzáférést?

Ytse 2008.10.14. 09:51:16

Bummer,

nem biztos hogy tudja. De az XP-n még kérdés se volt, egyszerűen lefutott a cucc, aztán nézhetted ahogy tönkreteszi a géped valami károkozó. A UAC legalább megadja a lehetőséget a döntésre, a felhasználó kezébe adja a kontrollt.

Bummer 2008.10.14. 10:03:12

Ytse, éppen az a hülyeség, hogy a felhasználó kezébe adja a kontrolt.
Meg hogy a nagymamám döntse el, hogy futtathatja-e az ActiveX vezérlőt.
Agyrém.
Víruskereső persze nincs a Vistában.

vicsigabi · http://vicsigabi.blog.hu 2008.10.14. 10:07:30

Sőt fordítva, az XP-hez is fel lehet tenni olyan firewall-process control-defense center eszközt, ami után pontosan az tudfutni a gépen, amire engedélyt ad az ember. Persze az ilyen software-t kell tudni kezelni. Aki meg nem szaki, annak sajnos be kell állítani a gépét - legyen azon bármilyen oprendszer -, hogy rendesen menjen. Ja és karban is kell tartani.

Bummer 2008.10.14. 10:18:57

Nem lehetne ezt a beállítást, karbantartást szoftverrel végezni? Vagy legalább megpróbálni olyan szoftvert írni, ami ezt megcsinálja?

hu_neutrino 2008.10.14. 10:25:08

A nagymama, aki automatikusan kattintgatna az oké gombra, nem kap rendszergazda usert, és akkor neki már rendszergazdai jelszó kellene ugyanehhez a jogköremeléshez.
Ha nem ért hozzá, akkor úgyis az unoka fog telepíteni neki, :) Akkor nem kell neki a teljes rendszert érintő beállításokat csinálni.
Az XP-nél hasonló esetben semmilyen továbblépési lehetőség nem volt, vagy rendszergazda vagy, vagy nem.

Amúgy nem értek egyet teljesen azzal, hogy "ha értesz a géphez, kapcsold ki", engem nem zavar, hogy normál esetben, amíg nem kattintok az UAC engedélyezésére, csak normál user vagyok, és tudom, mikor nyúl bele a rendszerbe valami.
Nem biztos hogy olyan jó kibiztosított fegyverrel járkálni. Ha felmennék egy weboldalra, és akkor pattanna fel az UAC, biztos nem kattintanék az OKra... XP-n meg, ahogy mások is mondták, mindenki aki néha telepíteni akart, Rendszergazdai jogokkal futott, méghozzá állandóan.
Linuxon is teljesen hasonló, csak annyiban nem, hogy a root egy teljesen külön user, szóval mindig gépelgetheted a jelszót. Gondolom nem szoktatok roottal bejelentkezni X-be...

Semper Augustus 2008.10.14. 10:44:00

"gondolom nem szoktatok roottal bejelentkezni X-be."

Én szoktam, csak ez mindig kiírta az elején, hogy ez marha veszélyes, és pár program nem indult el, pl. a screenletek root módban, szóval, most mezei user lettem.

Bummer 2008.10.14. 12:17:37

Kerülgetitek a kérdést: honnan tud válaszolni a user az UAC által feltett kérdésre?
Sehonnan. Közelebb kerül a válaszhoz, ha lefuttat egy csomó szoftvert (aminek maguktól kéne futnia, települnie stb.)
Azt kéne megérteni, hogy a számítógép feladata, hogy válaszoljon a user kérdéseire, és nem fordítva!

freya-spamblog · http://spamblog.hu 2008.10.14. 15:29:28

Kétségtelen, hogy a legfontosabb a felhasználó oktatása, hiszen egy körültekintő átverés, social engineering trükkel például képeken illusztrálva is megkérhetjük, hogyan engedélyezze a továbblépést az UAC-ban, stb. Viszont amiről itt szó van, az az, hogy a hozzáértők számára is biztonsági réseket nyit a Norton kis "eszköze".

Szerintem az nagyon fontos, hogy a felhasználók mindig tudhatja, hogy mikor történik jogkör bővítés, mikor lépi át egy program a védett zónát. Ha ezt "megjegyezteted" vagy lehetővé teszed bármely programnak, hogy bármikor átlépje, akkor azzal előbb-utóbb vissza lehet élni, és persze nem is fogod tudni, mikor sikerül kihasználni.

A felhasználó pedig onnan tud válaszolni az UAC kérdésre, hogy várja-e azt, vagy sem. Ha telepít egy programot, akkor várja, de ha egy weboldalt nézeget, vagy épp elindít egy PDF olvasót, amit a cikkben is említettem, akkor megtagadhatja a hozzáférést a védett rendszerhez, mert nem érti, hogy miért kéne hozzáférni. Ha nem is ért egyáltalán hozzá, az lenne a jó, ha ilyenkor megtanulná, hogy megtagadja a hozzáférést, és legalább megkérdezze egy hozzáértőbb barátját, hogy egy PDF elolvasásához valóban kellhetnek-e rendszergazdai jogok? Közérthetőbb példával, ha nem vagy benne biztos, hogy egy izzócseréhez ki kell szerelni az autóból a motort, akkor legalább kérdezz meg egy nálad okosabbat, mielőtt úgy dönthetsz, hogy ezt kiszámlázhatja neked az átverni készülő szervíz (oké, biztos van jobb példa, de csak érthető mit szeretnék sugallani... ha egyáltalán nem tudod, mit akar egy program csinálni, legalább ne hagyd jóvá)
süti beállítások módosítása